18 november 2008

Fröken Julie

Min Fröken Julie läxa blir lite annorlunda för att jag var inte med och såg pjäsen. Så jag kommer skriva min sammanfattning på en annan synvinkel än ni andra i klassen.

Om man är fri att forma sin egen identitet tror jag inte man har idag i samhället. Eller jag tror att man har nog aldrig haft den riktiga friheten att bli exakt den man vill. Man kan vilja så mycket saker i livet men hinder kommer alltid komma i vägen. Det kommer alltid finnas något som vill försöka stoppa en. Jag tror det är meningen för att annars hade man haft det så enkelt som helst i livet utan hinder och problem. Man måste utvecklas som person och det gör att man kan forma sin identitet. Men hur fria är vi? Vi har lagarna i Sverige som kan stoppa vissa människor med vissa drömmar. Sen finns det mycket som styr i media och vilken samhällsklass man hör till. Men varje enskild människa ska ha sin egen rätt att forma sig själv.

Personligen så vill jag formas med inga hinder och motstånd men man ska kämpa för det man vill och prestera mera när problemen dyker upp. Gör man inte det, så är har man nog inte tillräckligt mycket hopp att kunna komma så långt i livet. Man ska alltid kunna se det positiva i det negativa, hur mörkt det än ser ut så ska det lilla ljuset komma fram. Det tycker jag.

Samhällsklasserna idag påverkar inte oss så mycket som förr, tycker jag. Man får lov att vara fattig och bo i en ”normal standard” hyreslägenhet. Det är acceptabelt idag i samhället. Överklassen ska nog sänka sitt huvud och bli ödmjuka. De kan ibland bli för högmodiga och tro sig för mycket. Det kvittar vilken ålder det är. Om jag går till en skola eller till ett vårdboende så finns det alltid dem som har levt eller lever rikt och underskattar arbetsklassen och medelklassen.

Alla runt omkring mig styr mig på ett eller annat sätt hur jag lever. Jag kan säga att jag tänker och vill leva hur jag vill, men det finns alltid människor i sin närhet som vägleder en på ett eller annat sätt åt ett håll i livet. Sociala koder är också något jag tycker är dåligt om man säger att man bryter dem. Att människor klär sig eller lever på ett visst sätt ska man acceptera så länge man inte känner sig dålig av det. Man ska kunna acceptera personer med tatueringar,piercingar och hår fryser. Man fryser människor väldigt lätt på hur dem ser ut. Om en person kommer in i en buss med massa tatueringar i hela kroppen så tror passagerarna i bussen att han är kriminell. Ska man söka jobb så måste man också vara på visst sätt idag. Det är mycket som samhället idag vill sätta gränser förr. Men jag hoppas det stoppas.

Anpassa sig vad andra tycker och tänker? Absolut inte för mig. Jag ska kunna leva mitt liv med mina värderingar och med mina egna beslut. Ingen ska kunna säga åt mig av jag ska tänka eller göra. Att det finns människor som är lätt känsliga och tar åt sig mycket av andra kan nog aldrig kunna vara sig helt och hållet. Jag tycker det synd att de tillåter sig själva påverkas.Jag försöker leva på så enskilt sätt som möjligt och de kan låta sig påverkas av andra. Alla har sin val och beslut i livet, men man ska acceptera dem för att de har valt det.

1 kommentar:

Åsa sa...

Den här texten är av naturliga skäl inte kopplad till Fröken Julie, men som text fungerar den väl. Den har en medveten struktur och en styckeindelning som fungerar. Strukturen och ordningen underlättar för läsaren att orientera sig i texten. Texten innehåller kloka och personliga tankar kring identitet och samhälle.
Det vore intressant att höra ännu mer om varför ett samhälle sätter olika gränser/normer. Varför behövs dessa gränser?
Glöm inte korrekturläsa texten före publicering: "hår fryser" och "man fryser människor väldigt lätt på..." (??) blir lite förvirrat. Var noga med den språkliga korrektheten. Då får man högre status och trovärdighet som skribent.