15 november 2008

Sammanfattning av reportage-uppgiften

Nu har jag kommenterat era reportage. De som har skrivit bäst ger en bild av området genom att både beskriva miljöer och människor samt vad människorna gör. Människorna gör reportagen levande. Bilderna ni har valt förstärker era texter. Man kan välja att i en bild illustrera enbart det man skriver om eller så kan man välja att fortsätta berätta genom en bild som läsaren får tolka fritt och koppla till reportaget på sitt eget sätt (se exempel på det i till exempel Sarahs och i Japps bilder som förmedlar en stämning som man kan tolka på flera sätt).


Bilder som man måste tänka lite kring gör att reportaget blir ännu mer mångtydigt och spännande som helhet. Texten berättar en sak och bilden en, men de hänger ändå ihop och bildar en enhet.


Ett ord som många av er (jag själv också) använder VÄÄÄLDIGT ofta är just ordet "väldigt". Om ni läser igenom inläggen och räknar hur många "väldigt" det finns så ser ni. Jag skrev in ordet på http://www.synonymer.se/ och följande förslag kom upp:
väldigt:
oerhört, i högsta grad, mycket, väldeliga, väldeligen, väldans, kolossalt, rysligt, hemskt


Om ni vill utöka och variera ert ordförråd är den sidan perfekt hjälp. Tänk bara på att vissa av synonymerna är negativt laddade ord och vissa är positivt laddade. Vissa synonymer är mer talspråkliga än andra: t ex "väldans" är mer talspråkligt än "oerhört".


OBS! Jag saknar reportage från följande bloggare: Tsk, Tamii, Katta, Emma, eh, Sukii.

7 kommentarer:

Peace sa...

Jag har själv skrivit väldigt 7 ggr. Jag räknade dem.. hahaha!
De bara kommer, jag har inte tänkt på det innan. Hahah!

Adidas sa...

Inte jag (A)

farah sa...

jo ,jag använder den ibland.

Åsa sa...

Det är bra att bli medveten om vilka ord man "överanvänder". Då kan man försöka tvinga sig till variera sitt språk mer. Speciellt i skrift blir det extra tydligt om samma ord används för ofta. Synonym-siten är kanon om man absolut inte kommer på något annat ord fast man vet att det finns... Vilka andra ord brukar ni använda för ofta?

Åsa sa...

...det finns fler synonymer till "väldigt". "Extremt" fungerar i vissa sammanhang. En extremt snygg klänning? Ett extremt jobbigt barn?
Japp, jag ska kolla om det finns något ord du använder ofta ;)

Jiii sa...

en gång bara :)

Adidas sa...

Jag brukar faktiskt använda ordet faktiskt väääääldigt ofta (: