18 november 2008

uppgift 3

Hur fria är vi idag att välja och forma vår egen identitet?

Påverkar det oss idag vilken samhällsklass vi tillhör?

Vem styr hur du lever? Du själv, dina föräldrar, släktingar, kompisar, andra människor?

Vad händer om någon bryter mot de sociala koder som gäller idag?

Hur mycket tror du att man anpassar sig efter vad andra "tycker och tänker" om hur man lever sitt liv?
"I den grymma lek som kärleken är finns inget säkert, ingen att lita på - allra minst dig själv" står det i teatergruppens beskrivning av pjäsen. Håller du med? Hur kan man koppla det till pjäsens handling och till vår tid?



I nutid så har vi oehört frihet än i föritiden.Vi tar våra egna beslut och delvis bestämmer vi om oss själva. Våra föräldrar har en viss inblandning om hur fria vi får vara och kan diskutera med oss om hur vi ska kunna ta det rätta beslutet, dem ger råd och senare så är beslutet vårt eget. Där med kan vår frihet styras av vår kultur och vilken bakgrund man kommer ifrån. Ex. inom vissa kulturer så får inte unga tjejer ha någon pojkvän. Då en kille kommer till den tjejens föräldrar och friar så får hon då välja om hon vill gifta sig med den personen. Men att ha pojkvän är ett NEJ. Där har man inte en viss frihet pga kulturen. Men det är olika från person till person, familj från familj. Redan när vi föds formas vår identitet. Men med tiden så utvecklas vårt identitet. Tills vi har mognat så har vi vår bestämmda identitet. Annars så har vårt identitet skiftat medans vi var små men när man börja bli äldre så utveckalde man sin identitet och sedan så har man som sagt bestämmd identitet!

I vilken samhällsklass vi tillhör har ingen betydelse här i Sverige nu för tiden. Men i äldre tid så var det något väldigt allvarligt. Men dem felsta tillhör medelklassen här i Sverige. Om en ung man som har sin status och är tillsammans med en ung kvinna så händer det inget och det har ingen betydelse. Han kommer inte och få dåligt rykte av de. Ett annat ex är Zlatan Ibrahimovic, han är gift med en som är äldre än honom i många år. Hade dem levt under en tiden " Fröken julie" levde på så hade dem inte fått. Dem hade fått rykten och de hade kallats för SKAM då i den tiden. Men nu så är det helt vanligt. Naturligt.

Det är många som är inblandade om hur mitt liv styrs. Del viss så har jag ändå den stora makten om hur mitt liv ska styras. Och det har dem flesta ungdomarna och självklart dem äldre. Men som ungdom så finns det också andra som är inblandade. Ex som mina föräldrar, dem har ju styrt mitt liv sedan jag födes tills nu, men nu så ska dem börja och har börjat släppa loss. Efter som man har vuxit och mognat upp så dem kan inte styra det längre.Kan hjälpa till men att ge råd och samarbetar. Eller kultur och min religion. Släktingar eller någon annan utifrån har inte nån betydelse.
Ex som i min religion så finns det vissa normer som man kan leva med och de normerna som styr mitt liv. De är inte så att de är svårt att leva utan dem, utan dem gör livet enklare för mig ex som man får inte dricka alkohol, röka och festa (disco). Mm.

Folk bryr sig inte om vad andra tycker och tänker om hur man ska leva. Är det någon som anpassare sig efter de så är det väldigt få som gör det. Jag tror helle rinte att man kan tycka eller tänka om hur man ska leva. Ex om man nu tycker och tänker om hur man ska leva sitt liv, jag har planerat för att göra de och de men sedan så blir det inget av de du hade tänkt och tyckt om hur andra ska leva. Man vet inte om vad som kommer och hända imorgon.

Kärlek kan vara en "grymm lek". Vad jag har sett under dem åren jag har levt så har jag många olika uppfattningar om kärle, grym lek, gåva, ondska, tillit, otorhet m.m
Det beror från person till person och par från par. Men de som hände fröken Julie och betjänaren Jean va faktiskt den grymma leken. Han ville bara ha henne pga att få högre status och klättra upp till de övre klassen. Och hon blev inte älskad av någon från övre klassen de va enligt hennes uppfattning. Hon tänkte att hon väl kunde ha makt över en som är under klassare. Så att både Julie och Jean lekte den grymma leken. Det ända som som fick dem ha den gemensamsakpet var attraktion. I nutid finns det säkert också sådanna fall men inte de men övre och under klassen. Det finns många andra orsaker som kan orsaka den grymma leken.De ville inte ha varandra av kärlek utan de ville bara ha varandra för att uppnå de dem själv ville.

1 kommentar:

Åsa sa...

Den här texten innehåller många riktigt intressanta tankar och exempel på hur vi lever idag och vad som styr oss. Du kopplar även tankarna till historisk tid och till Fröken Julie (lite).
Jag gillar att du säger att normerna gör ditt liv enklare och det är just därför en kultur skapar normer egentligen.

Din text skulle bli lättare att läsa och följa med i om den följde en medveten struktur med en tydlig inledning, huvudtext och en slutsats.